fbpx
C-registrerad pickup Ram Chevrolet Ford
C-registrerad pickup Ram Chevrolet Ford

C-REGISTRERAD PICKUP SOM KLARAR DE RIKTIGT TUNGA JOBBEN!

Exclusive Cars har alltid ett urval av leveransklara tunga fordon i lager, och har vi inte det du söker finns det självklart möjlighet att beställa en!

Vill du veta mer? Fyll i formuläret nedan om du vill komma i kontakt med oss för att få veta mer om våra tunga fordon!

VÄRT ATT VETA OM C-REGISTRERADE TRANSPORTBILAR

Vad skiljer mellan 1500, 2500 och 3500?
En grundläggande fråga, men som inte alla vet svaret på och svaret är nämligen styrkan på chassiet samt att den vikt de får dra och lasta skiljer de åt.

Vridstyva chassin ger större möjligheter
Till skillnad från de vanliga 1500-chassi pickuperna kan du på en “Heavy Duty” till och med montera en mindre lyftkran på flaket tack vare det vridstyva chassiet som även är betydligt mer “tilt-stadigt” än de lättare modellerna.

C1 körkort för medeltung lastbil.
Har du behovet av en C-registrerad arbetsbil men ingen behörighet? Ett C1 körkort anses vara lättare att ta och ger dig behörighet att köra våra tyngre modeller. Med ett körkort med behörigheten C1 får du köra lastbilar och personbilar med en totalvikt på högst 7 500 kg. Du får koppla till en lätt släp med totalvikt på högst 750 kg.

Låg årsskatt på tunga bilar
Idag måste man räkna med ett fordons årsskatt i den ekonomiska kalkylen med tanke på hur stora summor vissa fordon landar på. En stor fördel med att köra ett C-registrerat arbetsfordon är att skatten är fortsatt låg och mycket väl kan vara det som gör att ett företag väljer att satsa på en tung bil istället för en vanlig personbil som enbart kräver B-körkort. Även om man ser till förmånsvärdet är det positivt att köra C-registrerade tunga bilar.

Avgasbroms – En ovärdelig funktion för dig som kör med tunga släp
Avgasbroms är en variant av ordinarie motorbroms, och används på större dieselmotorer i bussar och lastbilar. Syftet är att minska slitaget/användningen av det ordinarie bromssystemet, vars slitage på tunga fordon ofta är kostsam. Avgasbroms kan också vara bra ur säkerhetssynpunkt vid körning i långa branta nedförsbackar, där det ordinarie bromssystemet riskerar att fallera på grund av fading.

Avgasbromsning, i likhet med motorbromsning, används endast då gaspedalen är uppsläppt helt. Inget bränsle sprutas då in och inga avgaser produceras. Fordonets rörelse framåt driver motorn som i sin tur bara transporterar luft genom motorn.

 

RAM TRUCKS 2500 / 3500 / 4500

Dra din husvagn, båttrailer eller släp med överträffad förmåga!
Ram 2500 3500

6.7L CUMMINS ® TURBO DIESEL I6 MOTOR

Den urstarka 6.7L Cummins® dieselmotorn har uppdaterats för bättre responsiv mottaglighet, och levererar ett imponerande vridmoment, utmärkt för släpkörning eller bogsering, utan att kompromissa det minsta på effektiviteten.

Den 6-växlade automatlådan är en sofistikerad, elektroniskt kontrollerad växellåda med växel-ratio optimerad för 6.7L motorn, och  levererar responsiv prestanda, låg bullernivå samt minimalt med vibrationer och stötighet.

6.4L HEMI V8 BENSIN

Ram Trucks urstarka HEMI V8 levererar 410 Hp och 582 Nm, och kombineras med en 8-växlad automatlåda

ram 2500 Cummins Diesel

AUTO-LEVEL REAR AIR SUSPENSION

Den tillgängliga klassexklusiva “Rear Auto-Level Air Suspension” är en automatisk luftfjädring som svarar direkt på dina behov och anpassar sig automatiskt till förändringar i lastvikt, väglutning för en parallell vinkel mellan bil och släp.

SLÄP- OCH DRAGVIKTSFAKTA

Ram 2500 kamera

TRAILER REVERSE GUIDANCE VIEW

2019 Ram HD är utrustad med mängder av egenskaper och funktioner för att underlätta och assistera släpkörning. Systemet “TRAILER REVERSE GUIDANCE VIEW” använder sig av bilens 360° kamera och ser till att föraren får en justerbar display-överblick på båda sidorna av bilen och släpet.

360° SURROUNDKAMERA

360° Surroundkamera med “Trailer Reverse Guidance View” använder fem stycker kameror för att leverera en komplett vy över bilens placering och omgivning, och underlättar när du ska placera bilen korrekt inför påkoppling av släp.

CHMSL KAMERA & AUX KAMERA

Monterad ovanför bakrutan finner du den tillgängliga “Center High Mount Stop Light (CHMSL)” kameran som bidrar med förbättrat synfält över flaket, och det finns även möjlighet att koppla ytterligare en kamera med valfri placering.

FORD F-250 / F-350 / F-450

Ford F-250 F-350 F-450

6.7L POWER STROKE TURBO DIESEL

Fords 6.7L Power Stroke Turbo Diesel V8 levererar klassledande 450 HP och hela 1268NM. Motorn är konstruerad med en unik flödes-konfigurering där grenröret och turboaggregat är placerade mellan cylinderhuvudena uppe på motorblocket. Detta gör det möjligt att placera ett större turboaggregat närmare grenröret för snabbare luftflöde och mer effekt. En annan egenskap är att det nya blocket är tillverkat i kompakt grafitjärn, som är både lättare och starkare än vanligt gjutjärn.

7.3L OHV PFI V8 BENSIN

Fords V8 är konstruerad att tåla tuffa tag dag in och dag ut. “Pushrod” designen på V8:an optimerar vridmoment från låga växlar, och variabel kamaxeltiming bidrar till maximalt vrid vid högre växlar. Gjutjärnsblock och vevaxel i härdat stål klarar de tuffaste utmaningarna. Effekten ligger på 430 Hp och 644Nm.

Ford har även en 6.2L V8 med en 6-växlad TorqShift® automatlåda till F-250 och 10-växlad till F-350.

Ford Power Stroke diesel
Ford F-250 F-350 aluminium

ALUMINIUMKAROSS

Med aluminiumkaross levererar Ford Super Duty ett bättre kraft / viktförhållande än tidigare modeller. Hållbarheten är militärklassad och används även inom flygindustrin.

Ramen är byggd i stål, men lättare än tidigare modeller, vilket innebär mindre bränsleförbrukning samt ökad last- och dragkapacitet

Ford F-250 Pro Trailer Backup Assist
Ford F-250 F-350 växellåda
Ford F-350 utrustning

PRO TRAILER BACKUP ASSIST

”Dragkroksassistenten” gör backning med släp lättare än någonsin.
Rotera assistent-spaken vänster eller höger i samma riktning du vill att släppet ska gå åt, samtidigt som du överblickar allt i backkameran. Fords pickuper är först i världen med detta tillval.

10-VÄXLAD AUTOMATLÅDA

Alla Super Duty modeller (utom 6.2L V8 F-250) tillverkas med den revolutionerande Torqueshift 10-växlade automatlådan. Den nya växellådan innehåller även “smart programvara” som skiftar växlar med “rev match” till och med i “Tow/Haul Mode” med exakt mjukhet.
Beroende på omgivning och underlag kan du även välja mellan fyra olika lägen: Normal, Tow-Haul, Eco, Deep Sand/Snow och med Tremor Package även Rock Crawl Mode.

FORD CO-PILOT360 TECHNOLOGY

Fords Super Duty bilar är fullmatade med den senaste teknologin för att bistå dig som förare. Funktioner som Kollisionsvarnare med bromsåtgärd, Adaptiv Cruise Control med bromsassistans, Döda vinkeln varningssystem, Lane Keeping System, Trailer Sway Control  är bara några av de hjälpmedel och teknologier som nya Ford Super Duty är utrustad med.

CHEVROLET SILVERADO 2500 / 3500

“The strongest, most capable Silverado HD ever.”

Chevrolet Silverado 2500HD 3500HD

DURAMAX 6.6L TURBO-DIESEL V8

Chevrolets Duramax diesel-turbo levererar urstarka 445 Hp och ett vrid på 1234 Nm, har ett segment-exklusivt luftinsugssystem och en turbo med variabel geometri för att leverera maximal prestanda och durabilitet.
Växellådan är en Allison 10-växlad automatlåda maximerad för att dra tung last och släp.

6.6L V8 BENSIN

Förutom den tillgängliga Duramax 6.6L Turbo-Diesel V8:an erbjuder Chevrolet även den helt nya V8 bensinmotorn på 6.6L. Effekten ligger på 401 Hp och vridmomentet landar på 629 Nm.

Chevrolet 2500 Duramax diesel
Chevrolet Silverado 2500HD drivlina ram

DRIVLINA OCH CHASSI

För att leverera mer vridmoment har Silverado 3500HD större startkrans, upp till 12″. Detta innebär maximalt vridmoment ned i backen redan från första växel. Med extravalet Power Takeoff (PTO) kan du driva externa eftermarknadsprodukter som generatorer eller hydraulikpumpar.

Autotrac® 2-speed fördelningslåda erbjuder fyra olika lägen: 2 High, 4 High, 4 Low och unika 4 Auto Mode som automatiskt justerar kraften mellan drivaxlarna för ökat fäste. I kombination med den nya Allison® 10-växlade automatlådan som levererar mer kraft, förbättrad förbrukning och mjukare körupplevelse gör nya Silverado HD jobbet!

Nya Silverado HD har också fått en längre hjulbas, styvare ram och skjuvade karossfästen vilket tillsammans resulterar i en mjuk körupplevelse med mer kontroll.

Chevrolet Silverado HD kamera
Chevrolet Silverado 2500 flak
Chevrolet Silverado sidospeglar

UPP TILL 15 KAMERAVINKLAR

Silverado HD erbjuder fler kameravinklar än någon annan – allt för att förenkla din släpvagnskörning från start till mål. Kamerorna gör det enklare att koppla på släp, hjälper dig att manövrera i trånga utrymmen eller parkeringar och gör själva körningen till en fröjd. Silverado HD låter dig välja mellan fyra olika “Hitch Views” för släpet, sex olika lägen för vanlig körning och fem olika lägen för parkering. Imponerande!

INTEGRERADE FLAKSTEG

Som enda pickup i klassen erbjuder Chevrolet Silverado HD dubbla integrerade fotsteg för att lättare åtkomst till  både den främre och bakre delen av flaket.

SIDOSPEGLAR ANPASSADE FÖR SLÄPVAGNSKÖRNING

En helt ny funktion, med större dörrmonterade elstyrda sidospeglar som går att justera i sidled och är utrustade med fyra olika sorters belysning inkl. “pölbelysning”, omgivningsbelysning samt blinkersljus.

Oshkosh Defense Tactical Vehicle

OSHKOSH DEFENSE TACTICAL VEHICLES

Den amerikanske militären har sedan en tid tillbaka ersatt sin gamla trotjänare Humvee och ersättningsfordonen kommer från tillverkaren Oshkosh. Under huven på dessa bestar som ska kunna tjänstgöra under brinnande krig finner man ingen annan motor än Chevrolets 6.6L Duramax Turbo Diesel.

Motorn är otroligt tålig och problemfri och skulle aldrig placeras i fordon som dessa om man inte litade 100% på deras förmåga och prestanda.

GMC SIERRA DENALI 2500 / 3500

Lyxigaste pickupen i klassen med unik 6-delad Multipro Tailgate.

GMC Sierra Denali 2500HD 3500HD

6.6L V8 BENSIN

Förutom den tillgängliga Duramax 6.6L Turbo-Diesel V8:an erbjuder GMC även den helt nya V8 bensinmotorn på 6.6L. Effekten ligger på 401 Hp och vridmomentet landar på 629 Nm.

DURAMAX 6.6L TURBO-DIESEL V8

GMC:s Duramax diesel-turbo levererar urstarka 445 Hp och ett vrid på 1234 Nm, har ett segment-exklusivt luftinsugssystem och en turbo med variabel geometri för att leverera maximal prestanda och durabilitet. Växellådan är en Allison 10-växlad automatlåda maximerad för att dra tung last och släp.

GMC Sierra Denali motor
GMC Allison växellåda

DRIVLINA OCH CHASSI

Autotrac® 2-speed fördelningslåda erbjuder fyra olika lägen: 2 High, 4 High, 4 Low och unika 4 Auto Mode som automatiskt justerar kraften mellan drivaxlarna för ökat fäste. I kombination med den nya Allison® 10-växlade automatlådan som levererar mer kraft, förbättrad förbrukning och mjukare körupplevelse gör nya GMC Sierra Denali HD jobbet!

GMC Sierra Head up display
GMC Sierra Denali digital styrassistans

15" DIAGONAL HEAD-UP DISPLAY

Nya GMC Sierra Denali HD finns tillgänglig med en 15″ stor “Multicolor Head-Up Display” som projicerar all nödvändig information medan du kan hålla ögonen på vägen. Displayen visar allt från hastighet till varvtal, telefon, cruise control, bensinmätare, off-road information och säkerhetssystem som kollisionsvarnare och filbytesvarning.

MULTIPRO TAILGATE

Som enda pickup i klassen erbjuder GMC funktionen Multipro Tailgate som ger dig möjligheten att dela upp baklämmen i hela sex olika lägen, allt för att underlätta tillgängligheten både på och kring flaket.

DIGITAL VARIABEL STYRASSISTENT

Underlättar styrningen i lägre hastigheter och minskar ansträngningen att styra tillbaka till utgångsläget samt anpassar sig till markytan under bilen vilket minskar behovet att hela tiden korrigera styrningen under längre sträckor med ojämnt vägunderlag.  En funktion som är mycket viktig vid släpkörning med mycket tung last.

Back to top